The light is source, the salt is preserva- tion. When light is precisely dosed, like salt in its measure, the architecture rea- ches its best proportion and the food its best taste. The lack of salt leaves food flat and insipid and the excess of salt ruins it. Like when the light is poor or exceeded it becomes the main destro- yer of architecture. And from this magic recipe I dare to say that the light is food and the salt is construction. What is the ideal relationship bet- ween lighting and architecture? Give an example. More than a relationship it is the mani- festation of co-existence of one in the other always in the present time in the time-space dimension. Architecture itself is light and emits a light of its own. It is almost impossible and illusory thinking about illuminating architectu- re. The architecture itself is already lit in the presence of its own nature. We must remember that light is a dimen- sion that incorporates in its existence the darkness as well. We are a few optimistic fans who intend to illuminate it, and only we have some good exam- ples to present it with its own light that it already has. The best examples are the architectu- re of Louis Kahn, Tadao Ando or Luis Barragán. Is the culture of light deeply rooted in Mexico or the professionals, like you, must make pedagogy out of every project you make? My workshop is actually a learning aca- demy to create lighting professionals. The light, despite of being the ancestral source of knowledge and survival, as contemporary discipline of design is rea- lly new. Each project requires a research PROTAGONISTA|45 process and the awakening of curiosity to discover its own nature of light. This process includes and is itself a learning process. Speaking about archi- tectural lighting design in Mexico has emerged with great impulse from the last ten years. It hasn’t started paying its consequen- ces yet. You studied architecture, what led you work on Lighting Design? It was initially somewhat accidental. As an acedote, I remember Don Enrique Rojas, director of a major shipping com- pany for whom I worked as an architect and interior designer in his apartment. Don Enrique had an important collection of Dutch marine-themed oil paintings. He instructed me to enlighten them and failed several times to do so and there was no one to ask for help. I met John Case in San Diego California, “Trabajar con luz es trabajar con la manifestación de todas las disciplinas” “Working with light is working with the manifestation of all disciplines” La falta de sal deja los alimentos in- sípidos y planos y el exceso de sal los arruina. Como cuando la luz es pobre o excedida es el principal destructor de la arquitectura. Y de esta receta mágica me atrevo decir que la luz es alimento y la sal es construcción. ¿Cuál es la relación ideal entre ilu- minación y arquitectura? Cite algún ejemplo. Más que una relación, es la manifes- tación de co-existencia de una en la otra siempre en tiempo presente en la dimensión tiempo-espacio. Arquitec- tura en sí misma es luz y emana una luz propia. Es casi imposible e ilusorio pensar en iluminar arquitectura. La arquitectura en si ya está iluminada en la presencia de su propia naturaleza. Recordemos que luz es una dimensión que integra en su existencia la obscuri- dad. Somos unos cuantos aficionados optimistas los que pretendemos ilumi- narla, y solamente en algunos buenos ejemplos hemos logrado presentarla con la luz propia que ya tiene. Los mejores ejemplos son la arquitectu- ra de Louis Khan, Tadao Ando o Luis Barragán. ¿La cultura de la luz está muy arraigada en México o los profe- sionales del sector, como usted, deben realizar pedagogía en cada proyecto que realizan? Mi taller en realidad es una academia de aprendizaje para crear profesionales en iluminación. La luz, a pesar de ser la fuente ancestral del conocimiento y su- pervivencia, como disciplina contempo- ránea del diseño es realmente nueva. Cada proyecto requiere de un proceso de investigación y el despertar de la cu- riosidad por descubrir su propia natura- leza de luz. Este proceso incluye y es en sí un proceso pedagógico. Hablando de diseño en iluminación arquitectónica en México ha surgido con gran ímpetu a partir de los últimos diez años. Aún no empieza a pagar sus consecuencias. Usted estudió Arquitectura, ¿qué le llevó a dedicarse al Diseño de Iluminación? Fue un inicio de alguna manera acci- dental. Como anécdota, recuerdo a Don Enrique Rojas, director de una impor- tante empresa naviera a quien como arquitecto e interiorista le diseñaba su departamento. Don Enrique tenía una importante colección de óleos holan- deses con temas marinos. Me encargó iluminarlos y fracasé varias veces en lograrlo y no había a quien preguntar- le. Conocí a John Case en San Diego California, especialista en iluminación de arte y landscape. John me ayudó a