18|Coworking the need to work ‘with’ and ‘in’ a team “I do not know if I give the title to a genius or a madman” was Elies Rogent’s doubt, architect and Chief of the Jury of the Escuela de Arquitectura de Barcelona, at Gaudi’s gra- duation speech in 1878. History has solved the question: Gaudi was a genius because he had a bold idea and carried it out. But, attention: that idea was, to do a new architectu- re. New for the use of constructive ways never used before. Forms he saw in nature and that calculated from the new formal mathematics. He even wondered whether he was crazy himself, but the fact that something has not been done before, he said, mustn’t be an obstacle to try to do it. Inno- vation, originality: that’s the key. Of course, for this he had to be sure, very sure, until the logic of their approach was overwhelming. So he did: “I do not improvise, I calculate everything, I am a geometer ...”, are those of Gaudí, phrases that reveal the iron will to become a scientific of art. Here Gaudí begins to become a co-architect. To invent a new architecture he requires of new constructive forms (pa- rabolic, hyperbolic, conic, inclined columns and double twist, etc.). To calculate and construct them accurately he needs a methodology to make this possible (the one learned in college was not intended for something that did not already exist!), and the technique to execute it: technology, tools and thorough knowledge of materials, often recycled. To achieve it he is clear, he needs a team. He just can not do it on his own. Although the genius he is, although the intelligent he is, he still needs accurate support of friends and shared visions, and insights from other disciplines. If he does not understand of boundaries between structure and decora- tion, either he does not understand the boundaries between professions. So, to our knowledge, he is the first architect to incorporate an engineer in his team, Eduard Goetz. Gaudí worked with no just a few architects: Jujol Rubio Bergós, Sugranyes, Berenguer, Puig i Boada, Galí Bonet i ... and artists: Rafols, Matamala, Opisso, Llimona, Mani ... but the list of contributors grows with professionals from Laboratori d’Assaigs of the Industrial College of Barcelona, or chemists, opticians, physicists, astronomers, ..., and glaziers, carpen- ters, blacksmiths, potters ..., and liturgists , musicians and theologians, and writers, intellectuals and hikers, politicians and bishops, teachers and workers, and whoever he needed. Lo suyo no era crear escuela (“cada artista y cada tiempo tiene su espíritu”, decía), sino trabajar en equipo (co-working), a su vez multidisciplinar (co-design), y de manera que se sacara la máxima potencialidad de cada uno de sus miembros. cuestión: Gaudí era un genio porque tuvo una idea audaz y la llevó a cabo. Pero alerta: esa idea era, ni más ni menos, que hacer una nueva arquitectura. Nueva porque utilizaría formas constructivas que nunca jamás se habían utilizado. Formas que él veía en la naturaleza y que calculaba de la nueva matemática reglada. Él mismo llega a preguntarse si está loco, pero el hecho de que algo no se haya hecho antes, decía, no es impedimento para intentarlo. Innova- ción, originalidad: esa es la clave. Claro que para ello tenía que estar seguro, muy seguro, hasta que la lógica de sus planteamientos fuera aplastante. Así lo hizo: “No improviso, lo calculo todo, soy un geómetra...”, son dichos de Gaudí, frases que desvelan la voluntad férrea de convertirse en un científico del arte. Aquí empieza Gaudí a convertirse en un co-arquitecto. Para inventar una nueva arquitectura necesita nuevas formas constructivas (paraboloides, hiperboloides, conoides, co- lumnas inclinadas y de doble giro, etc.). Para calcularlas y construirlas precisa de la metodología para hacerlo posi- ble (¡la aprendida en la facultad no estaba pensada para algo que todavía no existía!) y la técnica para ejecutarla: tecnología, herramientas y un conocimiento profundo de los materiales, a menudo reciclados. Para conseguirlo lo tiene claro: necesita un equipo. Él solo no puede. Por genio que sea, por inteligente que se sepa, precisa de ayuda, de visiones amigas y compartidas, y de visiones procedentes de otras disciplinas. Si él no entiende de fronteras entre estructura y decoración, tampoco en- tiende de límites entre oficios. Por eso, que sepamos, es el primer arquitecto en incorporar un ingeniero en su equipo, Eduard Goetz. Gaudí trabajó no con pocos arquitectos: Jujol, Rubió, Bergós, Sugranyes, Berenguer, Puig i Boada, Bonet i Galí... y artistas: Ràfols, Matamala, Opisso, Llimo- na, Mani... pero la nómina de colaboradores crece también con profesionales del Laboratori d’Assaigs de la Escola Industrial de Barcelona; o con químicos, ópticos, físicos, astrónomos...; y con vidrieros, carpinteros, forjadores, ceramistas...; y con liturgistas, músicos y teólogos; y con escritores, intelectuales y excursionistas, políticos y obis- pos, maestros y obreristas; y con quien hiciera falta. Dejémonos sorprender. Hemos dicho que Gaudí debe in- ventar un sistema para calcular estructuras nuevas porque las máquinas y métodos existentes no valen, así que debe innovar y, antes, investigar. Estamos en pleno plantea- miento de I+D+I. Veámoslo de manera simplificada: Gaudí trabajó, en equipo y durante diez años, para concebir la