“There are two basic lines in the arrangement of the lighting sys- tems in the win- dow, the first is a result of all pa- rameters so far considered, visual composition, color, the second is the derivative of the potential and the provision the esta- blishment “ “Dos son las líneas básicas en la dispo- sición de los siste- mas de iluminación en el escaparate, el primero es conse- cuencia de todos los parámetros has- ta el momento con- siderados, visuales, de composición, cromáticos; el se- gundo, será el deri- vado de las posibili- dades y la dotación del establecimiento” contrast and extension related coming from the window that has a part in a singu- lar way, with an exclusive basis to a large area showcase, which virtually shows all the articles to their customers. Combining these factors with the presen- ce of point, line and space mentioned at the beginning we find all possible types of windows in relation to its composition. Exclusive, extensive, rising, falling, pyra- mid, valley, symmetrical, asymmetric, flat, in contrast, repetitive, etc. colour The colour enhances, emphasizes, composes, attracts, along with the light and adds to this the vital component and emotional of the transmission of sensations thanks to its ability to contact people and their experience. The colour specialist starts from the colo- ur wheel and looks for a colour balance or harmony which responds to different para- meters, being the subject to fashion trends or periods, not the least important ones. The presence of colour stimuli in our visual field and observation yields the co- Exclusivo, extensivo, ascendente, descen- dente, pirámide, valle, simétrico, asimétrico, plano, en contraste, con repetición, etc. Color El color realza, enfatiza, compone, atrae en compañía de la luz y le suma a ésta el componente vital y emocional de transmi- sión de sensaciones, gracias a su habili- dad de contactar con las personas y su experiencia. El especialista en color parte del círculo cromático y busca un equilibrio cromáti- co o armonía que responde a diferentes parámetros, siendo los subjetivos a los mar- cados por modas, tendencias o épocas, no los menos importantes. La presencia de estímulos cromáticos en nuestro campo visual y su observación produce las correspondientes sensaciones fisiológicas. Colores básicos, colores complemen- tarios, acuerdos armónicos objetivos, interacciones cromáticas, contraste, con- juntamente con los aspectos antropológi- cos, de cultura y de educación marcan el tratamiento en el ámbito del escaparate. Sin ser el objetivo de este escrito profundi- rresponding physiological sensations. Basic colours, complementary colo- urs, objective harmonic arrangements, interaction colour, contrast, together with the anthropological aspects of culture and education make up the treatment in the area of the showcase. Although not the objective of this article to deepen into the psychological aspects of colour, we can not ignore its importance and mainly see the need for light, and that the lighting systems used must accom- pany and lead to the alleged sensations, caring about distribution and qualitative aspects, particularly colour temperature and colour rendering ratio. lighting SyStemS There are two basic lines in the arrange- ment of the lighting systems in the showca- se, the first is a result of all parameters so far considered, visual composition, colour; the second is the consequence of the poten- tial and the provision of establishment. Electrified railings and projectors are the solution that allows a greater degree of dynamism and flexibility through the possi- A FONDO|63 ComposiCión Las composiciones en la presentación de los escaparates nos vendrán marcadas primeramente por los ejes derivados de la percepción visual. • Eje central horizontal. • Eje central vertical. • Para composiciones simétricas • Para composiciones asimétricas • Diagonal • Ascendente • Descendente A continuación, consideraremos los aspectos de ritmo, repetición, asimetría – simetría, contraste y los referidos a exten- sión que parten desde el escaparate que presenta una pieza de manera singular, con un carácter de exclusividad al esca- parate de gran extensión, que presenta prácticamente toda la oferta que ofrece a sus clientes. Combinando estos factores con la pre- sencia de los elementos puntuales, linea- les y espaciales mencionados al inicio nos encontraremos con todas las tipologías de escaparates posibles en lo referente a su composición.