62|A FONDO Between the windows open and closed many situations we find a great deal of intermediate solutions with enclosures of a greater or lesser presence and showcases of unique character among which we highlight the island type, allowing a con- tour vision, even 360 °, with the correspon- ding difficulty in lighting design to interfere minimally in the comfort of the observers. ViSual perception The basic visual parameters that we should consider on approaching the treatment of the window are the height of vision, which we will place at 1’60m to standardize and sense of vision or reading which in our culture occurs from left to right. This leads us to classify the window hori- zontally, with a warm central zone, a warm bottom side and a cold upper part, and vertically with a mild first quadrant, a hot second one and the last two cooler ones (always in the left-right direction). Experts in commercial issues estimate about 7 seconds the time of passage of a pedestrian in front of an average showcase (from 5 to 8 m. long) and in 3 seconds, the time when we turn our gaze to the window or to a significant point of it. Very important timings as they will be the reference for our lighting and layout. In terms of perception, we must also consider the different distances of percep- tion, from the close-up to read prices and information to the furthest detail where we can communicate colours, large volumes or simply brand presence. As a result of all this, there is a classifi- cation of the window areas and a visual journey that could be a sort of innate, born in the lower left corner, rises in diagonal and falling itself as a visual inertia finally dies in the lower right corner. The arrangement of elements in the win- dow will take account of this trip and light will accompany. compoSition The compositions in the presentation of the windows we will be marked primarily by the axes derived from the visual perception. • Horizontal central axis. • Vertical central axis. • For symmetrical compositions. • For asymmetric compositions. • Diagonal • Rising • Falling Next, we will consider the aspects of rhythm, repetition, asymmetry - symmetry, el enfoque del tratamiento del esca- parate son la altura de visión, que situaremos a 1’60m para estandarizar y el sentido de visión o lectura, que en nuestra cultura se produce de izquier- da a derecha. Esto nos conlleva a clasificar el escaparate horizontalmente, con una zona cálida central, una templada inferior y una fría superior y, vertical- mente con un primer cuadrante templado, un segundo caliente y los dos últimos más fríos (siempre en el sentido izquierda-derecha). Los expertos en ámbitos comercia- les sitúan alrededor de 7 segundos el tiempo de paso de un peatón frente un escaparte “normal” (entre 5 y 8 m. de longitud) y en 3 segundos el tiempo en el que desviamos nuestra mirada hacia el escaparate o hacia un punto significativo del mismo. Tiem- pos importantísimos porque serán los que deberemos tener en cuenta en nuestra composición e iluminación. A nivel de percepción, debemos también considerar las diferentes distancias de percepción, desde la más cercana que permite leer precios e informaciones de detalle a la más lejana, donde podemos comunicar colores, grandes volúmenes o senci- llamente presencia de marca. Fruto de todo ello, resulta una cla- sificación de zonas del escaparate y un recorrido visual que podríamos clasificar de innato, que nace en el vértice inferior izquierdo, asciende en diagonal y como cayendo por la pro- pia inercia visual muere en el vértice inferior derecho. La disposición de elementos en el escaparate tendrá en cuenta este recorrido y con la luz lo acompañare- mos.