54|PROTAGONISTA the anguish of technological changes and the uncertainty induced by catastro- phes, must find in the architecture a new relation with time and space’. How is this relation displayed by Ricardo Bofill-Taller de Arquitectura? I try to give my urban projects a matching relation with the traditional town concept with streets, squares and gardens. In your book ‘Espacio y Vida’, you write that ‘it is necessary to retake a discipline developed during Renaissance: The design of the city’. Why? What is it about? How would you describe your present stage? We have to stop with the anonymous blocks which favor isolation and the lone- liness of people, and here we retake the Renaissance topic: the city as a mixture of uses and functions for a better convenien- ce of the citizen. My present period is very varied due to an exceptional range of projects we are carrying out. It would be very difficult to define. From the architectural panorama, what is of your interest? I say again: The development of the city as well as the way of defining its boundaries, as today’s cities are in danger of spreading like an oil stain. Why has there been a clear distance between what we could name as the elites of Catalan Architectural culture (the university environment included) and the figure of Ricardo Bofill? From a very young age I have always Edificio Donnelley, Chicago (EE.UU.) En una de sus conferencias interna- cionales, afirmó: “El individuo, frente a la angustia de los cambios tec- nológicos y a la incertidumbre que provocan las catástrofes, debe en- contrar en la arquitectura una nueva relación con el espacio y el tiempo”. ¿Cómo plantea esta relación Ricar- do Bofill Taller de Arquitectura? Procuro que lo que diseñamos a nivel urbano tenga relación con la ciudad tradicional de calles, plazas y jardines. En su libro Espacio y vida, usted escribe que “es necesario regresar a una disciplina desarrollada ya du- rante el renacimiento: el diseño de la ciudad”. ¿Por qué? ¿En qué consiste? ¿Cómo describiría su etapa actual? Hay que acabar con los bloques anónimos que favorecen el aislamien- to y la soledad de las personas y aquí volvemos al tema del Renacimiento: ciudad con mezcla de funciones y de usos para un mayor confort del ciudadano. Mi etapa actual es muy variada debido a la gama excepcional de los proyectos que estamos desarrollando. Sería demasiado difícil de definir. Del panorama arquitectónico, ¿qué le interesa? -Repito: el desarrollo de la ciudad y también la manera de definir sus lími- tes, ya que las ciudades actualmente tienen el peligro de seguir expandién- dose en forma de mancha de aceite ¿Por qué ha existido un claro distan- ciamiento entre lo que podríamos denominar las élites de la cultura arquitectónica catalana (incluido el entorno universitario) y la figura de Ricardo Bofill? Desde muy joven he tenido interés en