16|apuntes interesting. On the other hand, as for the church, the symmetry and the possibility of the integration of all the facilities has been the aim. The existence of a cham- ber under the pavement has allowed the passage of an enormous amount of wiring essentially intended to the audio- visual presentation. Having managed to group all these easements in the visible elements, ensuring maintenance without the need of auxiliary methods and without recurring to any factory element, can just be considered as an interven- tion in which the criteria of conserva- tion of the Property of Cultural Interest has prevailed over any other. Finally, it’s necessary to mark out that the design of the support is the basic element to the function that it is intended to do. For the lighting of Sert’s paintings −made on canvas of large frame with a unique technique that creates different bright- ness−, some closed pits were built in the underfloor with a tempered glass in which they placed lightings for the QR111 lamp of different angles of opening, adjustable with DALI system. Managing to create a uniform lightning on the walls with painted canvas by adding diffe- rent projection points was a difficult job, as −because of the nature of the work itself− uniformity can not be perceived as such due to the contrast between lights and shadows of the work and the predominance of gold and sepia colors that have been used. So, as it can be noticed, the respect for the natural lights of the paintings −which get a proper uniformity− has been one of the main difficulties while implementing this light- ning project. ■ FiCha téCniCaSpecification sheet Diseño/Design: pablo Barone, Maria Gil de Montes, Macarena Risso Dirección montaje/Mounting direction: Carlos Montero Coordinación/Coordination: Miguel a.R. Lorite Fabricantes/Manufacturers: erco, iguzzini, ilumarte Más información: www.intervento.com del Bien Cultural han prevalecido sobre cualesquiera otros. en cuanto al diseño del soporte es lo más ele- mental para la función a la que está destinado. para la iluminación de las pinturas de sert realizadas sobre lienzo en bas- tidor de grandes dimensiones y una peculiar técnica que genera numero- sos brillos, se construyeron en el falso suelo unos fosos cerrados con vidrio templado en los que se ubicaron unas luminarias para lámpara QR111 de diferentes ángulos de apertura, regulables con sistema DaLi. Conse- guir una iluminación uniforme sobre los paramentos con lienzo pintado su- mando numerosos puntos de proyec- ción fue un trabajo complicado más aún, cuando por la naturaleza de la propia obra, la uniformidad puede no ser percibida como tal debido a los contrastes entre luces y sombras pro- pias de la misma y la predominancia de los colores oro y sepia empleados. el respeto pues a las luces propias de las pinturas, consiguiendo una unifor- midad adecuada, ha sido una de las principales dificultades en la ejecu- ción de esta obra de iluminación. ■