14|apuntes productions. As a general rule, they have used systems in which the balance between the quality of light and efficien- cy are optimum (fluorescence CRI>90 and LEDS with adjustable light output) as for the architectural lightning, light- ning reprographic panels and precious objects in which the color rendering is not essential. In the art gallery, we can find a traditional lightning with halogen sources for wall washers or projectors. The areas that have required a less common approach have been the lower cloister and the church with the paintings done by Sert. In both cases, the general lightning was performed with a simple de- sign that consists of a steel rod of different highs in which all the necessary systems for the lightning of the area are incorporated (indirect, general, emergency lightning, etc.), and even as for the church, the whole sound infrastructure needed for the audiovisual presentation scheduled in that chamber are incorporated too. This solution has been the chosen one in both areas, not only for design reasons but also for its preservation. The inclusion of techno- logy in historical buildings and spaces must always be done respecting its physical integrity and ensuring the possibility of reversal without causing damages to the main architectural elements. In both areas we have chosen this solution, for >> sea óptimo (fluorescencia iRC>90 y ledes, siempre con regulación de flujo luminoso) para la iluminación arquitectónica, retro iluminaciones de paneles gráficos y objetos de vitrina en los que la reproducción cromática no es esencial. en la pinacoteca se hace una iluminación tradicional con fuentes halógenas para bañadores de pared o proyectores. La zonas que han requerido un plan- teamiento menos usual han sido el claustro bajo y la iglesia con las pintu- ras de sert. La iluminación general en ambos casos se ha realizado con un diseño muy simple consistente en un báculo de acero de diferentes alturas en el que se incorporan todos los sis- temas necesarios para la iluminación del espacio (indirecta, general, emer- gencia, etc), e incluso en el caso de la iglesia toda la infraestructura de so- nido necesaria para la presentación audiovisuales prevista en ese recinto. en ambos espacios se ha elegido esta solución, no tanto por razones de diseño, como por criterios de conser- vación. La inclusión de tecnologías en espacios históricos debe hacerse res- petando su integridad física y asegu- rando la posibilidad de reversibilidad sin generar daños en los principales elementos arquitectónicos. en el caso del claustro se aprovecha una antigua instalación eléctrica que discurre bajo el pavimento y se construye un báculo con el pie a la medida para encajar en la instala- ción preexistente. se disponen los >>