Panell Omega Zeta: una innovadora proposta en arquitectura
2 maig 2011
Circa, empresa de la Corporació Omega Zeta, ha creat aquest panell que destaca també pel seu format exterior, adaptable a múltiples mesures i presentat amb textures personalitzables en forma, disseny i colors per a una major llibertat creativa en el disseny de l'entorn. El panell ha estat dissenyat també per facilitar la seva aplicació en la construcció, ja que es pot configurar el seu grandària de 50x50 centímetres a 220x300 i compta amb un sistema de fixació fàcil, ràpid i precís, combinable amb estructures i materials tradicionals. D'altra banda, es tracta d'un producte 100% reciclable, que permet estalvis energètics i d'emissions de CO 2 d'entre el 50% i el 80%.
A la recerca de millors solucions constructives
La companyia espanyola Ca cobreix totes les fases del desenvolupament de la consola, incloent el seu disseny, producció, acabat i posada en marxa. Per això compta amb un departament integrat per enginyers químics, electrònics, informàtics i robòtics responsable de tots els processos. La signatura realitza altres activitats, com la construcció de la maquinària i el desenvolupament de sistemes automatitzats per a la producció de la consola Omega Zeta i la investigació i desenvolupament d'innovacions relacionades amb aquest producte.
R + D com a estratègia competitiva
La companyia Circa està submergida en un ambiciós projecte de recerca en nanotecnologia en col·laboració amb diferents centres tecnològics. Fruit d'això és la utilització de nanopartícules, coloides i micropartícules en el procés de fabricació de la consola Omega Zeta. Això permet millorar de forma sistemàtica el cicle de vida del producte, oferint un valor afegit a nivell estètic i aconseguint reduir el consum d'energia en totes les seves fases
Característiques tècniques de la consola Omega Zeta
• Tancament lleuger de façana, sòl tècnic i altres aplicacions (3 cm de gruix).
• Micromortero d'alta resistència.
• Pretesat bidireccional.
• 100% impermeable.
• Resistència al foc A1.
• Gran diversitat de textures.
• Pigmentat en massa.
• Obra seca.
• Aïllament bioclimàtic.
• 100% aïllant elèctric.
• Procés industrial 95% automatitzat i robotitzat.
• Sistema constructiu adaptable a qualsevol mesura de panell: de 50 x 50 cm a 220 x 300 cm.
• Fixació a l'estructura d'acer lleuger galvanitzat senzilla, ràpida i precisa.
• Junta vista clàssica i l'os, o segellada i pigmentada.
• Procediment mecànic de fixació mitjançant kit Omega i perfils Zeta.
• Arquitectura sostenible i innovadora.
• 100% reciclable.
• Del 50 al 80% d'estalvi energètic.
• Del 50 al 80% de reducció de les emissions de CO 2.
• Sense manteniment de l'edifici.
Avantatges constructives:
• Llibertat de disseny.• Alt nivell d'aïllament tèrmic i acústic.
• Major superfície útil.
• Més rapidesa d'execució en obra.
• Combinable amb estructures, sistemes i materials tradicionals.
• Control estricte de qualitat en fàbrica i en obra.
• Construcció sostenible.
• Façana ventilada.
• Sense condensacions ni humitats.
• Ampliació d'edificis en alçada (remuntes).
• Obra seca.
• Possibilitat de tallar el panell en obra.
• Col·locació vertical o horitzontal.
• Tancament de façana independent als moviments de l'estructura per assentaments i sobrecàrregues.
• Independència entre el tancament de façana i el tancament interior, aïllament i instal·lacions generals.
• Permet rehabilitar la façana sense causar molèsties a l'interior i convertir-l'en una façana ventilada.
• Compleix criteris d'industrialització, lleugeresa i economia.
Alguns projectes que han recorregut al panell Omega Zeta
Nova biblioteca de la Facultat de Comunicació de la Universitat Blanquera. De Vega, Verdaguer i Villafañe Arquitectes, S.L.P.
Per a Àlex Verdaguer, un dels responsables d'aquest projecte, la biblioteca havia de, d'una banda, convertir-se en el principal element visual de la Facultat de Comunicació, amb una façana molt estreta al carrer i, per tant, amb poca visibilitat cap al públic en una zona molt rica en continguts (Macba, CCCB, Universitat de Barcelona…). D'altra banda, l'edifici havia de respondre a un entorn urbà d'alta densitat d'habitants que utilitzen la via pública a qualsevol hora del dia.
“L'edifici es tanca cap a l'exterior amb dues façanes completament diferents —explica Verdaguer—. La façana que dóna a la nova plaça és una superfície acristalada que produeix reflexos daurats amb la llum del sol i que a la nit es converteix en una gran font de llum. La façana que serveix d'accés a l'edifici, en canvi, és un gran llenç fosc, amb una única obertura d'entrada, que gira en les cantonades i cobreix una part important dels laterals. Aquest llenç, aparentment continu, està format per panells Omega Zeta, amb els quals hem aconseguit mantenir la condició de masividad i impenetrabilidad que es pretenia. La possibilitat de perforar els panells ens permet ventilar i il·luminar els espais interiors amb una pell aparentment contínua”.
Els panells Omega Zeta, per la seva qualitat de morter armat de gran duresa i perfecte acabat, van permetre portar la façana ventilada fins a la planta baixa de l'edifici, podent donar la continuïtat desitjada a la pell de l'edifici. Amb el tintat en massa dels panells es va aconseguir “una lleugera destonificación dels mateixos, per la qual cosa la façana va obtenir una vibració molt interessant, proporcionant superfícies més complexes que les que es van assajar amb altres materials prefabricats. Finalment, podem destacar que el sistema de fixació dels panells, amb la seva trama horitzontal i vertical de perfils d'acer galvanitzat, resulta prou ordenat com per deixar-la vista des de l'interior de l'edifici a les zones en les quals vam disposar vidres per ventilar i il·luminar”.
'L’Ecoedifici' de la Vola és un projecte dissenyat i pensat des del convenciment, tant per part de l'arquitecte com per part del promotor, que l'aplicació dels conceptes de sostenibilitat seran les claus dels edificis del segle XXI. El projecte va ser dissenyat buscant el major estalvi energètic tant en la producció dels materials usats com en l'ús posterior de l'edifici.
L'edifici tenia la voluntat de ser el reflex arquitectònic de l'empresa promotora quant als seus valors ambientals i de responsabilitat social. El promotor, amb diverses àrees d'actuació (totes elles relacionades amb el medi ambient) i amb els mitjans econòmics d'una petita empresa, volia construir el millor edifici ecològic que pogués assumir. “El resultat ha estat avaluat al llarg dels anys obtenint un estalvi d'un 60% en consum d'aigua i un 24% en consum d'energia elèctrica respecte a un edifici d'oficines convencional equiparable”, explica Miquel Sitjà, d'Ecosit Arquitectes. “En aquest edifici —continua— els panells Omega Zeta van permetre construir una façana multicapa molt eficient energèticament, amb certa inèrcia i resistent en la capa exterior. Els panells de formigó bitensado, formalitzats amb mesures més petites, van permetre establir una visualització més urbana i integrada en l'entorn arquitectònic immediat donant a l'edifici una personalitat pròpia sense estridències. La possibilitat de personalitzar el format de les textures i el seu color van donar versatilitat per poder triar. En estar composts de panells prefabricats sobre estructures metàl·liques autoportantes van disminuir enormement els residus de la construcció en obra. De la mateixa forma, quan l'edifici acabi la seva vida útil, la deconstrucción podrà efectuar-se separant ordenadamente els diferents tipus de materials”.
Les rajoles que s'han col locat a la plaça Wagner-Llongueres, formen part d'un treball que es completarà amb una escultura de quatre metres d'altura del renombrado artista Ricard Vaccaro i han estat creades amb el panell Omega Zeta de Ca. Les rajoles presenten unes mesures de 3 metres de llarg per 40 centímetres d'ample. "En elles, hem volgut transmetre la pinzellada de l'artista al formigó treballant el traç amb acer corten, un material que aconsegueix en pocs dies un to pictòric i alhora escultòric. Així mateix, hem introduït el nom dels compositors i d'algunes de les seves composicions i personatges com a element plàstic, realitzant amb acer inoxidable. La distribució d'aquestes peces a la plaça representa les partitures desordenades a la taula de treball dels músics ", explica Rosa Clotet, de l'estudi arquitectònic.
L'adaptabilitat de la consola ha permès donar forma a aquests elements, incorporant la sensibilitat artística del seu creador en un format d'alta resistència, mínim lliscament i fàcil instal lació. "Es tracta doncs d'un innovador recurs que afegeix un caràcter distintiu a aquest espai del barri de Sarrià-Sant Gervasi, un emplaçament en el qual el hem ha realitzat una àmplia reestructuració, creant una agradable plaça pública i un pàrquing amb les més avançades tecnologies ", conclou Clotet.
La Plaça Francesc Macià és un dels nusos més singulars de l'Eixample de Barcelona, un districte format per una gran quadrícula regular de carrers longitudinals iniciada a finals del segle XIX i acabada en el XX. Els edificis de la plaça van ser construint en temps distanciats creant un espai anàrquic pel que fa a tipologies formals. Montse Valls, de l'equip d'arquitectes del projecte, comenta que "l'edifici objecte d'aquesta rehabilitació correspon als anys 70 i va ser destinat majoritàriament a habitatges, excepte a la planta baixa i primeres plantes on es van ubicar locals comercials i oficines. L'arquitectura realitzada no va aportar més valors que la integració formal en la trama urbana ".
El projecte de rehabilitació es va condicionar a una actuació conservadora, dirigida especialment al manteniment. "El panell Omega Zeta va aportar una gran millora en el comportament enfront de les agressions mediambientals i urbanes en una zona amb un gran cabal de trànsit rodat. Les característiques pel que fa a l'aïllament tèrmic i acústic del material, van produir a més un significatiu augment del nivell de confort ", afegeix Valls.
Una altra aportació fonamental va ser la flexibilitat de la consola Omega Zeta per adaptar-se a les exigències formals del projecte. Des del tractament del color fins l'especejament de les plaques, passant per la facilitat de col·locació en un entorn especialment complex. "Les conseqüències d'aquest esforç en comú-prossegueix l'arquitecta-, van permetre dur a terme un projecte, que malgrat la seva aparent senzillesa, comportava una especial complexitat. El resultat va ser excel lent en tots els sentits, aconseguint revaloritzar i prestigiar no només l'edifici, sinó tot el seu entorn urbà ".