Grup Lledó restaura i il·lumina el submarí d'Isaac Peral
8 de novembre de 2013
El submarí d'Isaac Peral va dir adéu a la seva exposició a l'aire lliure i ja té la seva nova 'casa' en el Museu Naval. La deterioració que el submarí sofria per la climatologia (sol, vent o pluja), la humitat de la font sobre la qual estava ancorat, el salitre del mar, així com l'envelliment propi d'una peça de 1888, fan imprescindible la seva restauració immediata. A més, per garantir la seva conservació futura amb els millors paràmetres tècnics i econòmics possibles l'Ajuntament i el Museu Naval han arribat a un principi d'acord de cara a la seva instal·lació permanent en les atarazanas que separen l'antic CIM i l'Arsenal. Han estat necessaris anys de perseverança dels impulsors del Projecte per a la Restauració del Torpedero Submarí d'Isaac Peral perquè la nau, per fi, arribés al Museu Naval.
A l'hora de condicionar la sala on s'exhibeix l'enginy de Peral, era necessària una coherència entre els materials emprats i la tecnologia per crear una atmosfera on cada element estigués perfectament integrat. Lledó va resoldre la il·luminació de manera que existeixi un equilibri entre la llum, l'objecte i l'observador, perquè el procés visual funcioni correctament. Per a això la llum és triada, mesura i dirigida, amb la finalitat d'aconseguir un efecte determinat.
Per crear sensacions diverses en l'espectador, s'han instal·lat proyectores Aphrodite de Zumtobel amb efectes especials d'il·luminació LED. Per simular el fons del mar, les projeccions de llum d'Aphrodite generen a l'atzar motius lluminosos dinàmics (fluids) en color blau. En la resta del museu, les altes prestacions dels proyectores View Led RMBO de Lledó posa en escena qualsevol element independentment del seu volum. Gràcies al component òptic RMBO (Radial MultiBeam Optic) pantentado per Grup Lledó es poden obtenir diferents graus d'obertura de llum d'una forma progressiva, amb la qual cosa la il·luminació s'adapta a la geometria de les necessitats del Museu Naval. Com indica el dissenyador de l'emplaçament, “la plataforma on descansa l'artefacte, la nau on s'allotja i el propi submarí participen d'una mateixa escenografia".